Amil Makota, Olja Prelec 06/05/2021

Otvoreni uredi i kontakt centri

Služba za korisnike
Služba za korisnike
2 min. čitanja 0

Tijekom posljednjih 10 godina nekoliko je studija koje su se bavile istraživanjem učinaka akustike u uredskom okruženju utvrdilo da loš akustički dizajn može znatno utjecati na produktivnost i zadovoljstvo zaposlenika. To može negativno utjecati na učinkovitost organizacije i, u konačnici, na ukupnu profitnu maržu.

Blagodati akustičkog tretmana u uredu otvorenog plana
 

Kontaktne centre najčešće pronalazimo u formi ureda otvorenog plana koji nameću potrebu dobre akustike radnog prostora.

 Uvjeti ispravne akustike

Tri su osnovna koraka koja treba razmotriti kako bi se postigli odgovarajući akustički uvjeti u uredu otvorenog plana:

Korak 1 – Definiranje područja prema aktivnostima

Korak 2 – Akustički tretman

Korak 3 – Maskiranje zvuka

 
Korak 1 – Definiranje područja prema aktivnostima

 Prvi korak za postizanje odgovarajućih akustičkih uvjeta u uredu otvorenog plana započinje provedbom strategije dizajna temeljene na aktivnostima.

To znači da bi se različite aktivnosti trebale odvijati u različitim zonama ureda otvorenog plana. Prema tome, radna područja za zadatke koji zahtijevaju koncentraciju bit će odvojena od bučnijih područja koja su potrebna za neformalne sastanke, a i od ljudi koji trebaju telefonirati / družiti se, itd. Odvajanje različitih područja pomoći će u poboljšanju akustičkog komfora pojedinca.

 
Korak 2 – Akustički tretman

U uredu otvorenog plana s lošim akustičkim uvjetima vjerojatno će se brzo stvarati pozadinska buka koju proizvodi prostorija ispunjena razgovorom. U takvom ambijentu, ljudi će morati povisiti glas iznad pozadinske buke da bi komunicirali, povećavajući razinu buke još više i ugrožavajući razumljivost govora.

Kao što možemo zamisliti, takvo će okruženje imati loše radne uvjete koji svima ugrožavaju koncentraciju i zadovoljstvo poslom. Perzistira li ovakav loše konstruiran akustički sistem, organizacijska učinkovitost može drastično opasti i to u konačnici može utjecati na produktivnost i dobit tvrtke.

Postoje dva ključna područja na koja bi akustički tretman u uredu otvorenog plana trebao djelovati:

1. Smanjenje odjeka u prostoru kako biste izbjegli prekomjerno nakupljanje buke ili jeke. To će povećati razumljivost govora među članovima tima.

2. Smanjenje razine buke kako biste povećali uvjete za privatnost razgovora između različitih timova / različitih područja aktivnosti.

1. Smanjenje odjeka u prostoru

Tretiranje jakih refleksija zvuka sa stropa

 

Slika 1. Vicoustic VicOffice Cloud - Kontrola odjeka i maksimiziranje prostornog smanjenja razine zvučnog tlaka

U uredu otvorenog plana može se pojaviti problem kod instalacije akustičkog tretmana na zidove zbog postojećeg uredskog namještaja, itd. Osim toga, najveća reflektirajuća površina u uredu obično je strop. Stoga je opća preporuka za kontrolu odjeka primjenjivanje elemenata koji apsorbiraju zvuk na stropno područje.

Smjernice za najbolju praksu, poput onih Britanskog vijeća za urede (BCO), preporučuju oblaganje svih stropova ureda otvorenog plana materijalom koji dobro apsorbira zvuk. Zvučni val koji bi se inače nesmetano reflektirao od svih površina u prostoriji poput zidova, stropova, podova, namještaja i slično, te stvarao akustičke probleme, upotrebom apsorbera (bilo zidnih ili stropnih – visećih) se apsorbira i time uvelike eliminira jeku i nerazumljivost govora.

Slika 2. Uredski prostor otvorenog plana: Vicoustic VicOffice Cloud, Vicoustic VicOffice Desk

Tretiranje velikih, reflektirajućih, ostakljenih konstrukcija / elemenata

Moderni uredi često imaju velike površine reflektirajućih, ostakljenih konstrukcija koje mogu ugroziti akustičke uvjete prostora.

Kako bi kontrolirao ove jake refleksije na velikim ostakljenim površinama, postavlja se tanki akustički panel koji se lako može montirati i demontirati na bilo koji ostakljeni element bez ikakvog oštećivanja staklene podloge. Osim što kontrolira jake refleksije, poboljšava razumljivost govora i privatnost unutar ureda, a može i pomoći u regulaciji svjetlosti koja ulazi u uredski prostor.

  

Slika 3. Primjena Vicoustic VicOffice Wall panela na staklenoj konstrukciji

 2. Smanjenje razine buke u prostoru
 

Kako bi se maksimizirali uvjeti za privatnost govora između različitih članova tima / različitih područja aktivnosti, treba regulirati i uredsku akustiku i maksimizirati prostorno smanjenje razine zvučnog tlaka.

 

Slika 4. Odvajanje radnih mjesta: Vicoustic VicOffice Suspended Divider, Vicoustic VicOffice Desk Divider

Korak 3 – Maskiranje zvuka
 

Privatnost govora između različitih članova tima / područja aktivnosti kombinacija je razine jakosti zvuka, prostornog smanjenja zvuka i razine pozadinske buke.

U uredu otvorenog plana najčešći izvor buke je osoba koja govori. Dokazano je da stalna razina pozadinske buke može biti dobra za prikrivanje štetne buke u uredima otvorenog plana i na taj način pomaže ljudima da mogu obavljati zadatke koji zahtijevaju određene razine koncentracije. Za urede otvorenog plana, Smjernice za najbolju praksu navode da bi stalna pozadinska buka trebala biti oko NR40. To se može postići dizajniranjem opreme zgrade i uredskog okruženja kako bi se osigurala ova vrsta stalne razine pozadinske buke ili primjenom sustava maskiranja govora.

 

Slika 5. Kao što je prikazano na slici, govorni signal na udaljenosti od 5 m od izvora bit će jednak razini pozadinske buke. Pozadinska buka prikriti će govorne signale i na taj će način poboljšati govornu privatnost između različitih timova / područja.

Prostorije za sastanke


Glavni aspekt koji treba uzeti u obzir prilikom dizajniranja akustike prostora za sastanke jest razvijanje rješenja kojim će se postići odgovarajuće vrijeme odjeka (RT) u prostoru. Prekomjerno odjekivanje može štetiti dobroj razumljivosti govora koja je najvažnija u bilo kojem prostoru za sastanke.

Slika 6. Akustički tretman prostorije za sastanke: Vicoustic VicOffice Wall, Vicoustic VicOffice Cloud, Vicoustic Flat Panel VMT

Zaključak

Dobra akustika radnog prostora postao je jedan od imperativa svakog zaposlenika ne (samo) zbog ugodnijeg radnog okruženja nego, puno važnije, zbog vlastitog zdravlja. Ovo znaju i poslodavci pa još u fazi projektiranja novih ureda i kontakt centara skreću pozornost projektantima na obvezu dobre akustike radnog prostora, a sve češće se odlučuju i na akustički tretman već postojećih ureda i kontakt centara gdje uz minimalna ulaganja postižu veliku komparativnu prednost u odnosu na konkurenciju. Razdražljiv, nekoncentriran, neproduktivan i na kraju prečesto bolestan zaposlenik košta poslodavca puno više nego akustički tretman radnog prostora. A nezadovoljan korisnik usluge kontakt centra još i više!

Autor

Amil Makota, Olja Prelec

Audion d.o.o.