Marina Milić 11/02/2019

Faza testiranja – konačna ili početna točka u projektu?

Korisničko iskustvo
Korisničko iskustvo
3 min. čitanja 0

Nakon što ste prošli kroz prethodne design thinking faze: fazu empatije, definiranja, ideacije i izrade prototipa na red je došla i faza testiranja. Faza u kojoj želite pokazati što ste sve u proteklom vremenu radili te dobiti povratnu informaciju kako biste znali idete li u pravom smjeru ili je potrebno nešto izmijeniti.

Kada pogledate proces Design thinkinga možete primijetiti kako se faza testiranja nalazi na posljednjem mjestu. Ne zaboravite da je Design thinking iterativan proces i da završetak jedne faze često označava početak nove faze.

U ovoj eksperimentalnoj fazi želite dobiti povratnu informaciju od potencijalnih korisnika. Testiranjem želite dobiti uvide kako korisnici reagiraju na vaš prototip, što im se sviđa, što ne, s kojim dijelovima imaju poteškoća, a što ih oduševljava.

8 pitanja koje će vam pomoći u boljoj pripremi testiranja

  1. Što želite testirati? (funkcionalnost, reakcije korisnika…)
  2. Što želite saznati? (elementi prototipa s kojima korisnici imaju poteškoća pri korištenju, što ih je oduševilo…)
  3. Na koja pitanja želite dobiti odgovor? (definirajte pet ili više pitanja)
  4. U kojem kontekstu se vrši testiranje? (gdje, kada, tko je uključen…)
  5. Koju vrstu prototipa ćete koristiti u testiranju? (papirnati, igranje uloga…)
  6. Koje su uloge i zadaci članova tima pri samom testiranju? (tko opaža, tko piše zabilješke, tko ispituje…)
  7. Što vam je sve potrebno za uspješno testiranje? (resursi, oprema,…)
  8. Koji je ishod testiranja (snimka intervjua, bilješci nakon opažanja,..)

Vrlo je važno s kime provodite testiranje. Možete lako doći do pogrešnih podataka testiranjem na pogrešnim ljudima. Da biste to izbjegli, razgovarajte s ljudima koji odgovaraju vašim definiranim personama. Sjetimo se da persone nisu definirane podacima poput dobi, spola ili grada u kojem žive, već ih definira isto ponašanje. Na primjer, skupina ljudi koji vježbaju tri puta tjedno i hrane se vegetarijanskim proizvodima može se smatrati personom, čak i ako su različite dobi i spola.

Pronađite gdje se vaši korisnici druže i zamolite ih da razgovaraju o vašem proizvodu ili usluzi. Ovaj tip testiranja zovemo "gerilsko" testiranje jer ne organizirate sudionike, već idete na mjesta na kojima oni provode vrijeme.

 

Istraživači iz Nielsen Norman Group-e su nakon opsežnog istraživanja došli do zaključka da najbolji rezultati proizlaze iz testiranja 5-9 korisnika. Više testiranih korisnika znači dodatan trošak vremena i resursa, a ne daje dodatne uvide.

Osim postavljanja pitanja i klasičnog intervjua, zadajte korisnicima zadatke kako biste vidjeli kako se ponašaju, uspijevaju li izvršiti zadatak ili im neki dijelovi nisu u potpunosti jasni.

Don’t Ask People What They Want, Watch What They Do – Nir Eyal

Ne bojte se ovog trenutka. Pažljivo slušajte sva pitanja koja vam korisnici postavljaju jer su upravo ona polazišna točka na kojima možete doraditi svoj prototip i učiniti ga još kvalitetnijim. Uz pitanja, korisnici vam mogu dati i prijedlog kako unaprijediti prototip.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work. – Thomas A. Edison

Jedino testiranjem možete dobiti povratnu informaciju od strane korisnika te vidjeti kako se ponašaju, saznati o čemu razmišljaju te kako se osjećaju prilikom testiranja. Ovo su samo neka od pitanja koja možete postaviti korisnicima tijekom testiranja:

  • Možete li navesti jednu stvar koja vam se najviše svidjela?
  • Možete li navesti jednu stvar koja vam se najmanje svidjela?
  • Kako biste opisali ovaj proizvod/uslugu svom prijatelju?
  • O čemu razmišljate sad?
  • Što biste sad napravili?

Nakon što ste odradili testiranje i prikupili vrijedne uvide, vrijeme je da doradite svoju ideju i prototip kojeg biste ponovno trebali testirati. Ponavljajte testiranje kako biste validirali promjene koje ste napravili te otkrili koje još elemente možete unaprijediti. Ponavljajte proces iteracije dok vam korisnici ne počnu davati komentare poput „Ovo je odlično!“, „Gdje to mogu nabaviti?“, „Ovo će me spasiti!“, „Ne mogu vjerovati da ovo nisu prije izmislili!“.

Bez obzira na to koliko vremena i truda uložili u prethodne faze istraživanja, definiranja, ideacije i izrade prototipa ne preskačite fazu testiranja. Neovisno o ishodu testiranja, budite sretni s dobivenim jer ste dobili priliku ili potvrditi da idete u dobrom smjeru ili ste dobili uvide da je potrebno nešto doraditi, promijeniti ili u krajnjem slučaju odustati od ideje. Time ste uštedjeli novac koji biste uzaludno potrošili da ste pustili takvu uslugu ili proizvod van bez testiranja. Ako vam se ne da testirati uslugu ili proizvod, vrlo vjerojatno je da ni vaši korisnici to neće htjeti raditi.

Znate li da brojne strane tvrtke poput L'Oreala, Philipsa i Adidasa pozivaju svoje korisnike da testiraju njihove proizvode, napišu osvrt te im u zahvalu nude neki od svojih proizvoda? Biste li bili spremni uključiti svoje korisnike u takav program? Prije nego li lansirate uslugu ili proizvod testirate li ih na potencijalnim korisnicima?

Autor

Marina Milić

Konzultantica za korisničko iskustvo u Radilica d.o.o.

Marina je konzultantica za korisničko iskustvo u tvrtki Radilica. Svoju ekspertizu gradi na analiziranju ponašanja, potreba i frustracija korisnika te predlaganju mjera kojima se može povećati korisničko zadovoljstvo i unaprijediti poslovanje kompanija. Prati teme vezane uz korisničko iskustvo i bihevioralnu psihologiju.