Katarina Pranjić 09/07/2019

Znate li tko je vaša ciljana persona - te kako je definirati

Korisničko iskustvo
Korisničko iskustvo
5 min. čitanja 3

Da bismo kreirali bilo kakvu uslugu ili proizvod, moramo znati za koga tu uslugu ili proizvod kreiramo, tko su naši korisnici, kako se ponašaju i zašto, što ih motivira, što ih frustrira, što su njihove ključne potrebe i želje.

Svrha persone je kreiranje pouzdanog i realističnog prikaza vaših ključnih segmenata korisnika. 

Da bismo kreirali bilo kakvu uslugu ili proizvod, moramo znati za koga tu uslugu ili proizvod kreiramo, tko su naši korisnici, kako se ponašaju i zašto, što ih motivira, što ih frustrira, što su njihove ključne potrebe i želje.

Treat different people differently. Anything else is a compromise. Seth Godin

U design thinking procesu, persona se kreira u fazi definiranja problema u kojoj se sintetiziraju uvidi i istraživanja iz prve faze, faze empatije. Jedan je u nizu alata, uz mapu empatije, HMW pitanje i mapiranje korisnikovog putovanja, koji vam mogu pomoći da proces dizajniranja nastavite u fazi ideacije.

Definicija persone

Interaction Design Foundation definira personu kao fiktivnu osobu koja se kreira nakon kvantitativnog i kvalitativnog istraživanja a predstavlja različite tipove korisnika koji će koristiti određenu uslugu, proizvod, stranicu ili brand na sličan način. Kreiranje persona olakšat će vam da shvatite potrebe, iskustva, ponašanja i ciljeve vaših korisnika te da uvidite da različite osobe imaju različite potrebe i očekivanja.

Uz kreirane persone je proces dizajniranja manje kompleksan, persona nas vodi kroz proces ideacije te omogućava postizanje krajnjeg cilja, a to je svakako dizajniranje vrhunskog korisničkog iskustva za svaku od ciljanih grupa korisnika. Persone nisu stvarne osobe, ali ih kreiramo temeljem stvarnih podataka koje smo prikupili putem istraživanja sa stvarnim osobama. Pomažu nam shvatiti različite obrasce u istraživanju i predstavljaju svojevrsnu sintezu pitanja tko su naši budući potencijalni korisnici za koje dizajniramo uslugu.    

Pet značajki dobro definiranih persona:

  1. Predstavljaju glavne skupine vaših korisnika
  2. Opisuju osobe sa stvarnim vrijednostima i ciljevima
  3. Izražavaju glavne potrebe i očekivanja vaših glavnih skupina korisnika
  4. Daju jasnu sliku očekivanja korisnika i kakvu vrstu interakcije očekuju da će imati s vama
  5. Pružaju pomoć pri definiranju glavnih značajki i funkcionalnosti usluge

Kako bi trebala persona izgledati?

Postoji mnoštvo vrsta predložaka za izradu persone i zaista nije toliko bitno koji predložak ćete koristiti dok god je vama kristalno jasno i sami razumijete tko je vaša persona.

Niže su prikazane kategorije informacija koje vaša persona treba i može sadržavati:

1. Demografski pokazatelji - fiktivno ime, fotografija, zanimanje, prebivalište, starost i bračni status. Kako bismo vam lakše dočarali personu nazvat ćemo ga Petar.

2. Informacije koje nam pomažu oživjeti personu - tipična izjava, način na koji Petar provodi slobodno vrijeme, koji mobilni uređaj posjeduje, ima li hobi, planinari li ili radije voli pogledati dobar dokumentarac, koja mu je najdraža televizijska emisija, nadraži portal/blog, ima li najdražu vrstu kave, i ostalo što će vam pomoći da bolje razumijete vašu personu.

3. Ciljevi – cilj može biti generalan, npr. raditi učinkovitije, a može biti vezan i uz sam proizvod/uslugu, npr. mogućnost skeniranja putovnice kako ne bi morao trošiti vrijeme na ručno popunjavanje osobnih podataka prilikom rezervacije leta.

4. Vrijednosti/strahovi – je li Petru važnije da proizvod bude jednostavan ili više vrednuje dobar dizajn. Je li cjenovno osjetljiv? Ako znamo što predstavlja Petru vrijednost, moći ćemo definirati i strahove s kojima se susreće.

5. Frustracije – s kojim se izazovima Petar svakodnevno susreće. Frustracije opet mogu biti dosta generalne, npr. nemogućnost uspostave kvalitetnog balansa između posla i privatnog života, ili specifičan, npr. frustrira ga svakodnevno utipkavanje lozinke za pristup internoj bazi znanja na poslu.

O čemu je potrebno voditi računa prilikom kreiranja persona?

Zapamtite da su persone onoliko dobre koliko je dobro prethodno provedeno istraživanje. Najčešća zamka je da kreiramo personu onakvom kakva mi želimo da bude i koju ne možemo u stvarnosti pronaći. To se uglavnom događa kada nemamo doticaj sa stvarnim osobama nego personu definiramo na temelju pretpostavki. 

Možete definirati i više persona za vaš projekt, ali se fokusirajte na glavne skupine vaših korisnika. Idealan broj persona za određeni projekt je tri do pet jer cilj persona nije opis svakog korisnika nego fokus na one koji predstavljaju glavne skupine korisnika s istim ili sličnim obrascem ponašanja. Ako bismo se fokusirali na svaki i najmanji segment, postoji opasnost da nas to odvede od idealnog rješenja i vrhunskog korisničkog iskustva.

I za kraj, nemojte davati imena personama po slavnim osobama, ili još gore, koristiti njihove slike. 😉 Ime persone je uglavnom vezano za godište, a prezime uz mjesto prebivališta pa čim imate te dvije informacije ne bi vam trebalo biti teško dati ime svom korisniku.

Autor

Katarina Pranjić

Direktorica | Konzultantica za korisničko iskustvo u Radilica d.o.o.

Stručnjak je u području upravljanja korisničkim iskustvom i primjeni design thinking metodologije. Sudjelovanjem u brojnim strateškim projektima u telekomunikacijskoj, financijskoj, turističkoj i drugim Industrijama, tijekom godina je prikupila bogato iskustvo u rješavanju kompleksnih problema koji utječu na veliki broj korisnika. Svoju ekspertizu gradi na prepoznavanju i analizi specifičnih ponašanja, stavova, motivacije, potreba i frustracija korisnika te predlaže mjere za poboljšanje koje za cilj imaju povećanje zadovoljstva korisnika i kreiranje vrhunskog korisničkog iskustva.