Marina Milić 12/11/2019

Nemojte samo pričati o svojoj ideji, pokažite je

Korisničko iskustvo
Korisničko iskustvo
3 min. čitanja 1

Zašto je važno izraditi prototip prije nego li finaliziramo našu ideju?

Vjerujte nam kad vam kažemo da „ako slika vrijedi više od 1000 riječi, onda prototip vrijedi 1000 sastanaka“. Jeste li kada sudjelovali na sastanku na kojem se raspravljalo o mogućim rješenjima nekog problema i s kojeg ste otišli uvjereni da svi sudionici sastanka imaju isto shvaćanje načina rješavanja problema, a već na sljedećem sastanku ustanovite da ono što ste vi zamislili, a drugi izradili – nisu iste stvari?

Često se susrećemo s različitim tipovima prototipa i njihovim aplikacijama, ali ne razumijemo pravu svrhu ili nužnost primjene prototipa. Dobivamo pitanja poput koliko kvalitetan bi trebao biti prototip? Je li nužno da je prototip funkcionalan?

U daljnjem tekstu saznat ćete zašto je prototip toliko važan u procesu dizajna te kako vam on može pomoći u stvaranju rješenja usmjerenih na korisnika.

Izrada prototipa je sastavni dio metodologije design thinkinga i stvaranja izvrsnog korisničkog iskustva, jer nam omogućava da brzo testiramo naše ideje i poboljšamo ih u kratkom roku. Institut za dizajn na Stanfordu (d.school) potiče izradu prototipa te izradu opipljive ideje vrednuje više od beskrajnih rasprava na sastancima.

Što je prototip?

Prototip je jednostavan eksperimentalan model predloženog rješenja kojim želimo testirati i validirati naše ideje, pretpostavke.

Prototip može biti:

  1. Istraživački alat s kojim možete istražiti različite alternative rješenja
  2. Prezentacijski alat s kojim možete komunicirati željenoj publici vaš koncept
  3. Konceptualni alat kako bi validirali vaše rješenje od strane budućih korisnika

Zašto izrađujemo prototip?

Znate li da su istraživanja pokazala da čak 65% populacije primarno informacije prima vizualnim putem? Kako biste dobili povratnu informaciju idete li u pravom smjeru, prototip vaše ideje trebate pokazati svojim budućim korisnicima.

Da bi nešto izmislio moraš imati dobru maštu i gomilu otpada.

Koje sve vrste prototipova postoje?

Vrsta prototipa uvelike ovisi o tome kreiramo li uslugu ili proizvod. Postoje različite vrste prototipova. Prototip može biti bilo što u fizičkom obliku – zid ispunjen post-itovima, igranje uloga, prostor, objekt, skica sučelja na papiru. Ove vrste prototipova mogu se dalje dijeliti na funkcionalne, vizualne i modele.

Kako izrađujemo prototipove?

Prvo, odlučite o tome što trebate razumjeti, predstaviti ili provjeriti: formulirajte cilj i navedite svoje pretpostavke. Zapitajte se koja su bitna područja koja želite uključiti u istraživanje i komunicirati. Vaš je cilj dobiti povratne informacije o vašem konceptu i prepoznati područja poboljšanja na temelju povratnih informacija. Odlučite na koji način ćete prikazati svoj prototip te koja će razina interaktivnosti dati najbolje rezultate. Razmislite o ciljanoj publici: Kakva su njihova očekivanja i razine znanja?

Počnite izrađivati. Čak i kad niste u potpunosti sigurni što radite, uzmite komad papira i olovku i krenite skicirati svoju ideju. Za izradu prototipa imajte na umu da želite postići „zlatnu sredinu“. Izradite prototip temeljem kojeg možete dobiti odgovore na postavljena pitanja, stoga pri izradi prototipa imajte na umu da želite prezentirati rješenje problema kojeg ste ranije naveli u fazi definiranja te da želite od korisnika dobiti povratnu informaciju.

Ne izrađujte prototipe koje ne želite odbaciti. Zapamtite: Ovo rješenje možda neće funkcionirati. Zato ne trošite nekoliko dana ili tjedana izrađujući svoj prototip do najsitnijih detalja. Što dublje ulazite u izradu prototipa, bit će vam se teže distancirati od rješenja koje možda neće dobiti najbolje reakcije na testiranju.  

5 savjeta pri izradi prototipa

  1. Izradite brzo, prije nego li krenete u pretjeranu analizu vaše ideje
  2. Ne ciljajte savršenstvo
  3. Nemojte se zaljubiti u svoj prototip
  4. Uvijek stvarajte i dijelite više od jednog prototipa
  5. Kršite pravila, zakone i činjenice

Autor

Marina Milić

Konzultantica za korisničko iskustvo u Radilica d.o.o.

Marina je konzultantica za korisničko iskustvo u tvrtki Radilica. Svoju ekspertizu gradi na analiziranju ponašanja, potreba i frustracija korisnika te predlaganju mjera kojima se može povećati korisničko zadovoljstvo i unaprijediti poslovanje kompanija. Prati teme vezane uz korisničko iskustvo i bihevioralnu psihologiju.