Tin Kadoić 19/01/2021

Jednostavan vodič za testiranje proizvoda

Korisničko iskustvo
Korisničko iskustvo
0

Na početku odmah moram reći da testiramo [proizvod], a ne vas. Što znači da ne možete učiniti ili reći ništa krivo i ništa što će povrijediti naše osjećaje.

... u Fiveu i Shoutemu to je nešto što kažemo svakom korisniku tijekom testiranja uživo. I stojimo iza toga. Ne testiramo korisnika, zar ne? Testiramo proizvod, bez obzira na trenutnu fazu razvoja – počevši od koncepta, sve do gotovog proizvoda spremnog za lansiranje.

 Na samom početku novog projekta tek validiramo pojedine ideje testiranjem i miljama smo daleko od pravog testiranja upotrebljivosti (tzv. usability testing) koje dolazi na red u kasnijim fazama projekta. To je samo jedan od razloga zašto ta testiranja uživo ne nazivamo usability ili user testiranjem, nego jednostavno – testiranjem proizvoda (tzv. product testing).

 You shouldn’t do product design without product testing.

 Jednostavan vodič za testiranje proizvoda

Smjernice koje slijede nisu namijenjene samo timovima koji su u fazi razvoja proizvoda, nego svima koji tek razmišljaju o idejama za novi proizvod i načinima testiranja tih ideja.

 Iako postoji cijeli niz stvari o kojima biste trebali razmišljati kada planirate provesti testiranje proizvoda, slijedi jednostavan popis koji vam može pomoći u njihovom strukturiranju:

  1. Započnite s testiranjem već u prvom tjednu projekta
  2. Napravite više od jednostavnog usability testa
  3. Pet korisnika po ciljanoj skupini
  4. Testirajte više puta
  5. Razmišljajte o detaljima

1. Započnite s testiranjem već u prvom tjednu projekta

Kao agencija, svaki novi projekt započinjemo kratkom fazom istraživanja, nakon koje slijedi intenzivna radionica naziva Design Sprint. Sprint je odličan način započinjanja novih inicijativa, testiranja novih ideja, funkcionalnosti, itd. Ishod radionice je medium fidelity prototip (kojeg kreiramo u vrlo kratkom vremenskom periodu pomoću alata kao što su Sketch i InVision) kojeg onda testiramo na korisnicima. Želimo ocijeniti smjer razvoja na samom početku.

Možete li zamisliti taj osjećaj postignuća? Prije nekoliko dana nije postojalo gotovo ništa – a sada imamo koncept, poslovni slučaj i opipljiv feedback stvarnih korisnika.

What a great way to start a project.

2. Napravite više od jednostavnog usability testa

U fazi testiranja prioriteti se mijenjaju kako projekt napreduje. U početku je fokus obično na testiranju same ideje i prioritizaciji funkcionalnosti, a s napretkom projekta, je fokus sve više na povezivanje pojedinih cjelina.

U nastavku ćemo istražiti kako se fokus testiranja mijenja tijekom projekta:

1. Koncept 
Ocijeniti ideju proizvoda u interakciji s ciljanom skupinom

2. Funkcionalnosti
Prioritizirati funkcionalnosti (posebno kada se kreira MVP (Minimum Viable Product))

3. Arhitektura informacija
Testirati različite pristupe arhitekturi informacija

4. Korisnički tijek
Kako predloženi tijek utječe na korisničko iskustvo i ponašanje

5. Vizualni dizajn
Niz testova povezanih uz vizualni dizajn, ton i glas, čitljivost, brendiranje, odabir imena, micro-copy, itd.

3. Pet korisnika po ciljanoj skupini

Čuli ste sigurno već milijun puta da je – 5 sudionika u jednom testiranju dovoljno kako biste dobili većinu (cca 85%) feedbacka kojeg u tom trenutku trebate.

Pritom je važno napomenuti da se to odnosi na 5 sudionika unutar ciljane skupine, tj. da imate primarni i sekundarni tip korisnika te da je taj broj potrebno u skladu s tim pomnožiti.

Identificirajte ljude koji odgovaraju vašoj ciljanoj demografiji (ili još bolje, vašim personama) i zatim filtrirajte prema ponašanju, stavovima i ciljevima koji odgovaraju onima vaših korisnika. – NN

Mi obično imamo naviku okupiti šestero sudionika (plus floateri dostupni u jutarnjim i popodnevnim testiranjima). Sklonost broju većem od pet dolazi iz iskustva – ponekad sudionici koji su došli ne odgovaraju ciljanoj skupini, ponekad A/V ne radi ili se dogodi protupožarna vježba (dogodilo se više puta!).

4. Testirajte više puta

Važno je da cijeli tim razumije da testiranje koncepta u ranim fazama projekta nije dovoljno. Iako je projekt započeo, testiranje bi i dalje trebalo biti njegov sastavni dio kako dizajn postaje sve vjerniji, tok dulji, funkcionalnosti bogatije...kako završavamo fazu kreiranja UX prototipa i prelazimo u razvoj.

Najvažnije je neprestano usmjeravati testiranje prema željenim ishodima. Na primjer – tijekom testiranja proizvoda u vizualnoj fazi projekta, važno je testove, pretpostavke i ciljeve usmjeriti na prioritete te faze. Iako ćete sigurno naići na feedback povezan uz druge dijelove projekta koje u tom trenutku niste planirali testirati (počevši od samog proizvoda do korisničkog iskustva), zabilježite taj feedback i uplanirajte ga u mapu razvoja proizvoda.

5. Razmišljajte o detaljima

Kao i uvijek u životu, detalji nisu detalji. Doživjeli smo potpuno drugačije ishode testiranja kada jedan ili više detalja nisu bili uključeni. Važno je ne prekidati priču koji pričamo korisniku i ne prekidati tijek.

Naši korisnici trebaju ostati u cipelama u koje smo ih stavili.

1. Koristite stvarni sadržaj u svom prototipu
Ti korisnici su odabrani jer odgovaraju ciljanoj skupini – na primjer, često naručuju hranu mobitelom, u nekom trenutku su učili španjolski, itd. Oni će sigurno proučiti sadržaj vašeg prototipa i ponekad biti dekoncentrirani propustom ili pogreškom koja se lako možda izbjeći.

2. Znajte svoj tijek
Obično učinkovito vodite svoje korisnike kroz tijek bez da su oni svjesni gdje se u tom tijeku nalaze – na primjer, koliko je koraka ili ekrana još ostalo. Morate ih voditi, i još važnije, morate imati mentalnu mapu tijeka u vašoj glavi u slučaju da nešto pođe po krivu (kao što to obično biva). Uvijek je važno znati što je primarni fokus svakog ekrana kako bi ciljevi testiranja mogli biti kvalitetno analizirani.

3. Znajte svoj hardware
Ne dopustite da „tipično“ ponašanje hardwarea stane na put vašem uspjehu. Pričam o screensaverima, razini osvjetljenja, notifikacijama, drugim aplikacijama, itd.

4. Znajte svoj software
Alati za kreiranje prototipa mogu ponekad biti u konfliktu s ponašanjem vaših korisnika. Na primjer – swiping na mobitelu je korisnicima vrlo intuitivan, iako ga software može interpretirati kao [prijeđi-na-sljedeći-ekran] umjesto željene akcije. Iako ste možda isplanirali željeni tijek korisnika na jedan način, ova jednostavna funkcionalnost može negativno utjecati na prirodnu navigaciju korisnika. Imajte to na umu kada kreirate idealne uvjete. Ako koristiti InVision, možete izbjeći takvu situaciju isključivanjem „Explore all screens“ funkcionalnosti.

Na kraju dana

The most striking truth of the curve is that zero users give zero insights.

Ako se bavite dizajnom proizvoda, trebali biste provoditi i testiranja proizvoda. Nadamo se da će vam ovaj vodič u tome pomoći.

 

Reference:

Originalno objavljeno na InVision blog.

Autor

Tin Kadoić

Direktor dizajna u Airbnbu

Kao Hrvat koji živi u San Franciscu, teži svijetu u kojem je moguće pripadati gdje god se zatekneš. Ključan je član europskog ogranka IxDA (Interaction Design Association) i sudjeluje u pokretanju i mentoriranju novih ogranaka i voditelja koji djeluju u lokalnim zajednicama. Prethodno je vodio odjel dizajna iskustva (Experience Design) za SYPartners, Five i Brlog te je predavao na zagrebačkom Studiju dizajna.