Tin Kadoić 24/09/2018

Dizajn je iskustvo - Dizajneri, počnite razmišljati holistički

Korisničko iskustvo
Korisničko iskustvo
1

Termin koji se često koristi, UX dizajn, je ono što mi se čini kao istinski dizajn. Istinski dizajn je holistički proces. Dizajnu nikad nije bila svrha da bude čisto estetski dio proizvoda ili usluga.

Puno pričam u zadnje vrijeme. O dizajnu, kreativnosti, korisničkom iskustvu, korisničkom sučelju i interakcijskom dizajnu. Najviše u svojoj lokalnoj zajednici, ali sve više i u međunarodnom kontekstu.

U zadnja dva tjedna, održao sam predavanja u Berlinu i Edinburghu. Neke stvari se lakše objasne nekome u inozemstvu nego doma. Na primjer, u Hrvatskoj dizajn se i dalje razmatra kao dosta uzak pojam. Ljudi najviše definiraju dizajn kao vizualni dizajn, stil, sloj koji ide preko "završenog" proizvoda. Sloj boje koju nabacite 5 minuta do 12. Stvari su bolje što se tiče industrijskog dizajna, jer razmišljaju o iskoristivosti i korisniku, ali čak i tad - samo do neke mjere.

Santa leda

Metafora sante leda je zgodna. Iako razumijem da većina ljudi iz drugih industrija vidi samo 15-20% ovog složenog procesa, očekivao bih da će dizajneri propovijedati istinsko značenje dizajna, ogromnu veličinu koja je ledeni brijeg.

Složenost dizajna. Vrijednost koju dizajnersko razmišljanje donosi ne samo proizvodu ili usluzi, već i poslovanju. Slojevi koji idu puno dalje od tog kako nešto izgleda.

Vizualni dizajn je jednako bitan kao Informacijski dizajn, Interakcijski dizajn, Strateški, Prototipski, Sadržajni dizajn, itd. Sve su to alati koji omogućavaju dobar dizajn. Dijelovi procesa.

"Kad radim na problemu, nikad ne zamišljam o ljepoti. Razmišljam samo o tome kako riješiti problem."- Buckminster Fuller

Dizajn korisničkog iskustva

Termin koji se često koristi, UX dizajn, je ono što mi se čini kao istinski dizajn. Istinski dizajn je holistički proces. Dizajnu nikad nije bila svrha da bude čisto estetski dio proizvoda ili usluga. Oduvijek mu je svrha bila da poremeti industriju, da unaprijedi živote, da riješi probleme. Iako možete riješiti probleme i lijepo dizajniranom stolicom, postavlja se pitanje: "Postoji li potreba za ovom stolicom. Hoće li zadovoljiti korisnikove potrebe?"

Kako bi bilo kad bi sav dizajn bio UX dizajn?

Riskirat ću i praviti se na trenutak kako bi to bilo kad bi sav dizajn bio UX dizajn. Ajmo rastaviti pojam dizajna korisničkog iskustva. Riječ dizajn već implicira da je namijenjeno da ga netko koristi. Za razliku od umjetnosti, proizvodi su dizajnirani za korisnike. Za ljude. Namijenjeno im je da ih netko koristi. Check. Dio s iskustvom - naravno, nekako je blesavo gledati na proizvode kao na izolirane cjeline. Neholističko razmišljanje je vrijednost lošeg dizajna.

Dakle, zaključak do kojeg možemo doći je da je dobar dizajn = UX dizajn.

Poslovanje pogonjeno dizajnom

O Appleu se uvijek razmišljalo kao o kompaniji vođenoj dizajnom. Dizajn je urezan u svaku poru brenda. Nije čisti hardverski ili softverski dizajn, već cjelokupno iskustvo. Od prvog susreta, u trgovinama, proizvodi, kupnja, korisnička usluga, ekosistem, mogli bismo dalje nabrajati. Dizajn koji pokreće razmišljanje, inovacije, poslovanje - to je razlog zašto je Apple dizajnerska tvrtka. Ne zato što imaju lijepo dizajnirane laptope.

Ako niste, čvrsto bih preporučio da pogledate govor Jareda Spoola na An Event Apart Austin 2013 - Odlično je vrijeme biti UX dizajner. Jared detaljnije razvija tu misao.

 Dizajn godine

Govor koji je Joshua Marshall imao ove godine na UX Scotland me podsjetio na jedan od najboljih primjera dobrog dizajna. Gov.uk je osvojio Design Museum nagradu 2013. Zasigurno se ne radi o najljepšoj stranici. Neki ljudi bi je čak mogli nazvati dosadnom.

Zašto im je onda dodijeljena nagrada? Jer su promijenili način na koji vlada komunicira sa svojim građanima. Jer je u centru i fokusu korisnik. Jer ima jedan od najboljih prodajnih tekstova ikad napisanih (D&AD Black Pencil). Jer je ekstremno upotrebljiva. Jer riješava milijune problema. Jer spavaša milijune funti. Jer smanjuje nered. Jer mijenja način na koji vlade pričaju s ljudima. Jer je kompletno promijenila industriju i postavila mjerilo za sve koji dolaze.

To je iskustveni dizajn.

To je dobar dizajn.

To je dizajn.

Molim vas, idući put kada ćemo pričati o dizajnu, probajmo otići dalje od vizualnog dizajna.

Autor

Tin Kadoić

Direktor dizajna u Airbnbu

Kao Hrvat koji živi u San Franciscu, teži svijetu u kojem je moguće pripadati gdje god se zatekneš. Ključan je član europskog ogranka IxDA (Interaction Design Association) i sudjeluje u pokretanju i mentoriranju novih ogranaka i voditelja koji djeluju u lokalnim zajednicama. Prethodno je vodio odjel dizajna iskustva (Experience Design) za SYPartners, Five i Brlog te je predavao na zagrebačkom Studiju dizajna.