Iva Tadić 27/03/2023

Svjetlana Ranek Franjul: Kako je izgledao put od menadžerice na kruzeru do savjetnice za poboljšanje uslužnosti

Korisničko iskustvo
Korisničko iskustvo
7 min. čitanja 0

Razgovarali smo sa Svjetlanom Ranek Franjek, savjetnicom za poboljšanje uslužnosti koja je turističko iskustvo trenirala 16 godina radeći na kruzerima. Nakon godina provedenih u turizmu, počela je sve više primjećivati svaki aspekt uslužnosti i tada je došla na ideju da pokrene "Service Mindset" putem kojeg vodi edukacije i savjetovanja s ciljem poboljšanja uslužnosti.

  • Čime se trenutno bavite? Kako ste došli do ideje o pokretanju takve usluge?

Svjetlana Ranek Franjul: Najbolje ću objasniti na primjerima. Sigurna sam da smo se svi susreli s barem nekom od sljedećih situacija: 

  • Kao klijent neke tvrtke čekate ispred pulta. Iako vas je osoblje primijetilo, pozdravili su vas tek nakon što su bili gotovi s njihovim razgovorom. A i tada je njihov izraz lica slao poruku: „Uf, zašto ste baš sada došli?“.
  • Nakon ručka u restoranu konobar vas upita: „Je li sve bilo u redu?“. Vi dobronamjerno date primjedbu, a on zauzima obrambeni stav i ne zna kako profesionalno reagirati.
  • Uđete u trgovinu, a prodavačica vas nezainteresirano „odmjeri“ od glave do pete?

Ono što radim su edukacije i savjetovanja kako to mijenjati.

Moji klijenti su vlasnici ili menadžeri tvrtki u uslužnim djelatnostima kojima pomažem podići kvalitetu usluge implementacijom kulture uslužnosti (service mindset) što rezultira povećanim brojem oduševljenih, stalnih i lojalnih kupaca/gostiju/klijenata, a time i povećane prihode.

Na ideju o pokretanju takve usluge sam došla zbog svog dugogodišnjeg iskustva u hospitality industriji - točnije, na brodovima za krstarenje.

Nakon 16 godina na brodovima došla sam do točke kad sam htjela promjenu u karijeri i htjela sam stečenim znanjem i iskustvom doprinijeti drugima u poboljšanju kvalitete njihove usluge.

Baš sam na brodovima gdje je gost na prvom mjestu provela većinu mog radnog vijeka i izgradila karijeru od početnih pozicija do menadžerice hotela na riječnim kruzerima.

Rad na brodu je jako intenzivan jer se radi i živi na brodu mjesecima, puno smo s gostima, sretnemo ih i kad smo vani u gradu te ih i tamo ljubazno pozdravimo, odgovorimo na pitanja i pomognemo ako treba.

Taj je način života i rada ostavio snažan utjecaj na moj stav o kulturi uslužnosti i kvaliteti usluge općenito.

Osim što sam dugo radila u hospitality i turizmu, i sama volim putovati te biti gost i kupac tako da sam uslugu vidjela i probala iz svih aspekata: kao zaposlenik, kao menadžer i kao gost/kupac/klijent.

Shvatila sam da i u slobodno vrijeme uvijek promatram interakciju između osoblja i korisnika usluge. Gdje god se nalazim, bilo samo ručak u lokalnom restoranu ili na putovanju, uvijek promatram i primjećujem puno malih, ali i onih većih detalja.

Customer service je postao i ostao moja strast. Teče mi venama. Nakon što sam duže vrijeme provela u Hrvatskoj, primijetila sam da imamo puno prostora za poboljšanje kvalitete usluge u segmentu odnosa prema gostima/kupcima/klijentima. Često nedostaje topline, osmijeha i uslužnosti. Ne samo u turizmu, nego i u drugim industrijama i uslugama koje svakodnevno koristimo.

Hospitality se može primijeniti svugdje.

  • Agent za nekretnine može pravovremeno i ljubazno odgovoriti na e-mail, te kada proda kuću - ostaviti kupcima iznenađenje.
  • U velikim shopping centrima ili drugim lancima trgovina moglo bi biti malo više entuzijazma, osmijeha i uslužnosti.
  • I na benzinskoj postaji se mogu nasmiješiti i ljubazno pozdraviti.
  • Razni uredi, institucije, frizerski i wellness saloni, automehaničari, ambulante, itd. imaju prostora za poboljšanje profesionalnog i ljubaznog ophođenja s klijentima. Počevši od najosnovnijih radnji kao npr. javljanje na telefon profesionalno i ljubazno, što često izostane.
  • Čak i policajci koji kontroliraju putovnice na aerodromu bi mogli reći dobar dan (i dobrodošli) te se nasmiješiti. Kad gosti siđu s aviona, policijski službenici su obično prvi kontakt s našom zemljom i utječu na formiranje prvog dojma gostiju o nama.

Imamo i divnih primjera odlične usluge, nije sve loše, no imajući u vidu da nam visoki postotak BDP-a dolazi iz uslužnih djelatnosti, mogli bi puno bolje.

I tako sam došla do ideje. Odlučila sam da želim biti dio promjene na bolje i nastao je „Service mindset“.

  • Koliko dugo ste radili na brodu i kako je izgledao jedan radni dan na brodu?

Svjetlana Ranek Franjul: Počela sam na brodovima za krstarenje po moru, gdje sam radila 4 godine, a zatim sam na riječnim brodovima radila 12 godina

Jedan dan na brodu ovisi o tome što radite, a također se može razlikovati od kompanije do kompanije zbog različitih standarda usluge. Brodovi su kao hotel. Imaju recepciju, bar, restoran, kuhinju i kabine (sobe).

Moj radni dan kao menadžerici hotela je najčešće započinjao šetnjom po brodu: crew mess (prostorija za posadu), vešeraj, hodnici (između kabina) restoran, kuhinja, bar i na kraju recepcija iza koje je bio moj ured. Pozdravila bih sve članove posade koje sam srela ili sam ih s namjerom otišla pozdraviti, zaustavila se i pitala kako su te snimila situaciju na brodu na početku dana.

Nakon doručka gosti već oko 8:30 h idu u organizirani razgled grada ili izlet s autobusima. Tada idem na izlaz/ulaz broda i zajedno s kapetanom broda pozdravljamo goste i uz osmijeh im zaželimo dobro jutro i lijepi dan.

Kad je većina gostiju vani (skoro uvijek netko ostane na brodu), imamo sastanak s šefovima odjela. Tu smo prisutni: voditelj/ica restorana, šef/ica kuhinje, voditelj/ica odjela domaćinstva, voditelj/ica recepcije i ja kao menadžerica hotela. Kapetan je s nama po potrebi, ako nam treba informacija ili dogovor s nautičkim odjelom.

Ako je prvi dan krstarenja najprije imamo sastanak: kapetan broda, cruise direktor (zadužen za program i aktivnosti gostiju van broda te je ujedno i predstavnik kompanije turoperatora koji dovodi goste) i ja kao menadžerica hotela kako bismo uskladimo program. Kapetan nam potvrdi vrijeme dolaska broda u luke i isplovljavanja iz luka, zatim prilagođavamo vrijeme obroka prema programu kad gosti idu ili se vraćaju s izleta i sve druge detalje važne kako bi krstarenje proteklo glatko.

Nakon toga radim administraciju ili rješavam nastale izazove, ako je dan dostave robe (svakih 7 ili 10 dana), tada se sve drugo zaustavlja i svi zajedno ručno unosimo hranu i potrošni materijal na brod (unatoč tom zaustavljanju, kabine moraju biti čiste, restoran spreman za ručak i ručak kuhan 😊).

Pozdravljam goste kad se vraćaju s izleta prije ručka i idem u restoran vidjeti je li sve u redu s otvaranjem za ručak. Iako imamo voditelja restorana, menadžer hotela je ipak dosta prisutan u tim trenutcima i kompanija je to od nas očekivala. Za vrijeme ručka sam povremeno ili stalno u restoranu. Pomažem nadopunjavati buffet ako konobari ne stignu ili usmjeriti red ako je gužva ili serviram juhu, jer ide brže nego kad si gosti sami uzimaju, a u početku kad je gužva važno je učiniti sve kako bismo ubrzali proces i da gosti što prije dobiju jelo.

Popodne (uglavnom nakon 14 h) ako nema ništa izvanredno (ili redovno), imam nekoliko sati odmora te sam oko 17 h opet u akciji.

Opet e-mailovi (uglavnom komunikacija s korporativnim uredom), administracija, pogled u bar je li sve u redu (ako je npr. cocktail hour ili neko događanje), zatim idem u restoran prije nego se otvori, prisustvujem tzv. menu briefingu - to je kad Chef kuhinje konobarima objašnjava menu za večeru kako bi oni znali tu informaciju dati gostima. Restoran se otvara za večeru u 19 h. Za vrijeme večere sam u restoranu i kuhinji, a kad su gosti ulazili u restoran sam, naravno, opet bila na vratima restorana 😊.

Da, ponekad su me vilice boljele od osmijeha – doslovno. Sigurno vam onda nije čudno što odmah primijetim kad se netko tko pruža uslugu ne nasmiješi 😊.

Nakon večere su svi gosti u baru, zabavlja ih pianista koji je član posade, a ponekad smo imali vanjske izvođače, pa je dobro ostati prisutan i „baciti oko“ na sve. Oko 22 h ili 23 h poslužujemo večernji snack u baru. I tu sam prisutna da vidim je li sve spremno i na vrijeme posluženo. 

Dan kad se gosti mijenjaju (disembarkation/embarkation) je potpuno drugačiji i mogla bi još puno pričati, no ovo je osnovno što se radi svaki dan.

  • O čemu sve osoblje na brodu mora brinuti (osim o gostu)?

Svjetlana Ranek Franjul: Osim posla koji se obavlja direktno s gostima ima puno aktivnosti i u pozadini. Neke sam već spomenula, npr. dostava robe koja uglavnom poremeti to jutro (ili popodne) i često zna biti vremenski izazovno sve odraditi na vrijeme, a da istovremeno za goste sve ide po planu i programu. Zatim izbacivanje smeća s broda - također (skoro) sva posada sudjeluje. 

Razne pripreme, npr. tea-time u baru - ako za to nema predviđenog mjesta (a često nema) treba donijeti stol i pripremiti „stanicu“ na kojoj će se služiti kolači i čaj. Tu ima dosta nošenja, fizičkog posla, hodanja gore- dolje. Samoposlužni bar (stanica za kavu, čaj, kekse koji su gostima na raspolaganju cijeli dan) obično su na zadnjoj strani broda, a „redovni“ bar na prednjoj, tako da i tu ima dosta šetnje i nošenja tacni, čaša, šalica (brod je dug 110 ili 135 metara)…

Osoblje domaćinstva, osim što se brine o čistoći kabina, oni peru svu posteljinu, uniforme, stolnjake, nadstolnjake, kuhinjske krpe, na nekim brodovima privatnu odjeću posade i odjeću gostiju (kao dio laundry servicea). I naravno peglaju sve što treba peglati.

Čišćenje prostorija posade i kontrola - posada čisti sama sebi kabine i prostor za druženje (crew mess), a menadžment ide u redovnu kontrolu kako bi se održala higijena i čistoća na cijelom brodu. 

Zatim inventure...

Što se menadžmenta tiče, osim brige o gostu, sve veća briga postaje sama posada. Iz dva razloga:

  1. Sve je više članova posade koje treba naučiti poslu od nule, i to uz pun brod gostiju i često kad smo već u manjku s radnicima.
  2. Svi smo na brodu mjesecima, živimo i radimo pa ponekad nastanu izazovne i konfliktne situacije među posadom. Posao menadžera je da i takve situacije riješi i bude podrška posadi.
  • Što je najizazovnije tijekom rada na brodu?

Svjetlana Ranek Franjul: U današnje vrijeme je najizazovniji manjak posade i sve manja kompetencija osoblja. Menadžer na brodu dobiva osoblje koje mu kompanija pošalje, a većina kompanija nije uvela neki sustav treninga prije nego osoblje dođe na brod. A kad su na brodu (prečesto) „postojeće osoblje puca po šavovima“ ili već rade s manjkom osoblja pa se nove ljude baci u duboku vodu.

 

U drugom nastavku intervjuu sa Svjetlanom Ranek Franjul uskoro pročitajte kako se rješavaju reklamacija na brodu, s kojim čudnim zahtjevima su se znali susresti na brodu, kako uskladiti privatni život i posao na brodu te kako stalno održavati dobro raspoloženje pred gostima. Čitamo se!

Autor

Iva Tadić

Urednica i autorica

Suradnica za odnose s klijentima i komunikaciju, stručna specijalistica odnosa s javnošću s iskustvom rada u B2B prodaji, kontaktnom centru i novinarstvu. U Radilici je zadužena za odnose s klijentima te komunikaciju, čime stoji iza prisutnosti na digitalnim kanalima te ostalih marketinških aktivnosti.